GVK loopbruggen verhogen veiligheid van spoorwegpersoneel

Probleem

In de omgeving van Dinant loopt de spoorlijn pal doorheen de ongerepte natuur, langs grillige rotsformaties, kloven, kronkelende riviertjes en bossen. Een prachtige treinrit wel, waarbij de reizigers kunnen genieten van adembenemende uitzichten en spectaculaire natuurfenomenen, maar waar het personeel van Infrabel, dat instaat voor het onderhoud van de spoorwegen, bijna dagelijks geconfronteerd wordt met onveilige situaties door de te smalle voetpaden langsheen de rails. 

Oplossing

De verbreding van het voetpad via een betonnen loopbrug moest definitief een einde stellen aan deze onveilige situatie. Maar meteen dook er een nieuw probleem op. Hoe moest die zware betonnen constructie op deze zo goed als onbereikbare locatie geraken?

Afmeting

Er werd verder gezocht en zo kwam Infrabel bij Vink terecht. Onze afdeling GVK ontwierp een lichtgewicht loopbrug/platform van 260 m lang uit glasvezelversterkte kunststofprofielen en roosters.

Constructie en installatie

De bruggen werden in ons atelier voorbereid in modules van 12m en in z’n geheel (exclusief roosters) getransporteerd. Ze werden langs de spoorlijn en boven de autoweg geïnstalleerd met behulp van een kraan die ze op de steunportieken plaatste. Om de uiteindelijk installatie vlot te laten verlopen, werden deze portieken al in een eerste stadium ter plekke verankerd. Daarna werden de roosters er op gemonteerd. De volledige uitvoering van de werken namen slechts 2 weken plaatsing- en 3 weken atelierwerk in beslag.

Voortaan kunnen de mensen van Infrabel/NMBS op een veilige manier werken uitvoeren aan de sporen. En de constructie doet nu ook dienst als evacuatie platform voor de treinreizigers ingeval er zich in deze zone een noodstop zou voordoen.

Bouwjaar

2019

En “Good news travells fast”, want ook in Nassogne en Godinne bestelde Infrabel gelijkaardige loopbruggen om ook daar de veiligheid langs de spoorlijn te verhogen.

Projectfoto's

Back to top