Laadstation zwavelzuur

Probleem

In het kader van het Sigmaplan diende de betonnen kade vanwaar zwavelzuur werd geladen verhoogd te worden. Gezien de continue groei van deze activiteiten werd beslist om een nieuw en onafhankelijk laadstation te bouwen naast de betonnen kade.

Oplossing

Er werd geopteerd voor een aanlegkade met heipalen en verschillende loopbruggen. Naast een ontwerp in staal werd Vink gecontacteerd om een voorstel uit te werken in kunststof.

Voordelen

Umicore besliste voor de bouw van de aanlegsteiger met stalen heipalen en vaste kunststof loopbruggen die het geheel met elkaar verbonden. De keuze viel op kunststof omwille van de goede corrosie weerstand en bijgevolg het lage onderhoud. Schilderwerken in de toekomst zijn niet te verwachten waardoor de initiële meerkost van de kunststof bruggen op lange termijn zal terug gewonnen worden. Verder beantwoordde het ontwerp in kunststof aan alle mechanische eisen gesteld in het lastenboek.

Projectfoto's

Afmetingen

Een aanlegsteiger van 120 meter lang (8 bruggen van 14,5m x 1,5m), een aanvoerbrug van 45m lang (3 bruggen van 13,5 x 2m) en een extra vluchtweg richting betonnen kade van 20 meter lang. Alles werd geassembleerd bij Vink, vervoerd per vrachtwagen en via een kraan op ponton op zijn plaats gehesen.

Bouwjaar

2011

Back to top